Voor mijn persoonlijke project, de CD90, ben ik op zoek naar wat meer performance. Op dit moment heeft de C90-motor (HA02, GB6) een boring van 52 mm wat 110cc maakt op een standaard C90-krukas(49,5mm). Maar de motor heeft nog steeds problemen om sneller te gaan dan bijvoorbeeld 80 km/u. Hier kunnen 3 redenen voor zijn. Ten eerste is de cilinderkop,
dat is een standaard C90-cilinderkop. Ten tweede de carburateur, het is een 22 mm Keihin die vrij klein is voor 110cc. Tenslotte is het mogelijk om het voor- en achtertandwiel wat meer te fine tunen. Op dit moment :17-tands aan de voorkant en 36 aan de achterkant. Het toerental bovenin is vrij hoog.
Laten we ons eerst concentreren op de cilinderkop. Honda heeft deze kop ontworpen voor zuinig rijden. Het betreft kleine kleppen, maar de poorten zijn standaard 22 mm. Ik was benieuwd of een OT 70cc kop zou passen op een C90-configuratie. Oorspronkelijk is de OT 70cc cilinderkop ontworpen voor een 6v krukas (41,7mm lengte) en een hoge compressiezuiger met dome. Omdat mijn 52 mm-zuiger plat is, lijkt het waarschijnlijk om de OT 70cc-kop te monteren zonder de kleppen te beschadigen.
De C90-kop van dichtbij bekeken, is de verbrandingskamer ongeveer 39 mm breed. Eigenlijk vrij klein. De verbrandingskamer van de OT 70cc kop is 47 mm breed en de kleppen zijn iets groter.
Ik vond het een interessant experiment om te zien of de kop past en wat het qua prestaties doet. Ik had geen wonderen verwacht omdat de verschillen minimaal zijn.
Het blijkt dat de 110cc een beetje meer pit krijgt! Bij hoge toerentallen is er zeker meer vermogen beschikbaar en ik heb geen enkele moeite om nu 90 km/u te halen. Ik ben best tevreden met de ‘upgrade’!
Hi,
Goede keuze een kop met grotere kleppen,
Echter indien je meer vermogen wilt kun je beter de platte zuiger vervangen voor eentje met een mooie flinke dome. Er zijn zuigers voor de combinatie met de c90 slag, 49,5 mm en de hoge 69 mm cilinder.
Qua koppakking zou je even moeten meten maar indien je bang bent voor lekkage heb ik hele goede ervaring met de r-design koppakkingen.
Succes.!
Hoi Adriaan, dankjewel voor je comment en advies!
Inderdaad is het verhogen van de compressie de volgende stap. Er blijkt echter wel een grens aan te zitten. Op een ander blok (met korte cilinder, 63mm) met een lange slag krukas van 52mm zat een normale OT-zuiger met dome en daar was de compressie echt veel te hoog. De motor liep rauw en trilde vreselijk. Kennelijk moet je met langere slag krukassen wel uitkijken met dome-zuigers…