Geschiedenis

DH-uitlaat stempel
De Honda 4-takt brommers die begin jaren 70 werden geleverd in Nederland, de CD50H en de C50H werden geleverd met een uitlaat welke een heel uniek en specifiek geluid hadden. Omdat er onderop het steuntje voor de bok-standaard de letters D en H waren ingeslagen, werden de uitlaten in de volksmond bekend onder de naam DH-uitlaat.
Het was niet voor het eerst dat deze uitlaten werden geleverd op de CD50H en de C50H. De uitlaten zaten ook al eerder op Honda’s uit de jaren 60 zoals de SS50 K0.

Geluid

Het bijzondere geluid bestaat eigenlijk uit twee delen, een diepe donkere bas en een soort ‘houterige’ klop. Wat opvalt is dat, zeker als de motor langzaam stationair draait, vrijwel elke arbeidsslag van de zuiger individueel hoorbaar lijkt. Ook het op wat grotere afstand voorbij rijden van een Honda met een DH-uitlaat heeft een hele unieke klank. Zelfs tussen hele groepen Honda’s pik je de DH’s er moeiteloos tussen uit.

Ondanks het zeer specifieke geluid, wat onder de liefhebbers zeer word gewaardeerd, was de bouwkwaliteit van de originele DH’s niet enorm betrouwbaar. Vaak gingen de schotten loszitten en het chroom op de uitlaat was ook niet van de allerbeste kwaliteit. Ergens eind jaren 70 kwam Honda met de opvolger van de DH; de D (HM067). Deze uitlaat was beter qua constructie (eenvoudiger) en ook het chroom was veel beter van kwaliteit. Echter, ook het uniek geluid van de DH was veranderd en niet meer zo mooi als dat van de DH. De originele DH’s werden steeds schaarser en er worden steeds hogere prijzen voor neergelegd als je er nog eentje vindt. Volgens overleveringen zijn nieuwe DH’s (New Old Stock) in doos voor bedragen van ronde €1000,- over de toonbank gegaan.

Heden

DH-uitlaatVeel mensen hebben een poging gedaan om te achterhalen hoe het unieke DH-geluid werd geproduceerd en bestaande uitlaten aangepast. Dit met gemengd resultaat. Soms kwam het geluid inderdaad in de buurt van de originele DH, maar vaker leek het nergens op.
Bij Zen Mechanic zijn wij ook een beetje bezeten en geobsedeerd door het unieke DH-geluid 😉 Daarom zijn ook wij aan de slag gegaan om te kijken of we in de buurt konden komen van het originele geluid. Na diverse aanpak van anderen bekeken te hebben, kozen wij ervoor om het gehele akoestische plaatje van de originele DH te reverse engineren ipv alleen naar de constructie te kijken.
Dit is een vreselijk tijdrovende klus en er moet flink kennis worden opgedaan over akoestiek en welke invloed bepaalde keuzes in constructies hebben op deze akoestiek.

Resultaat

Maanden lang is er hard gewerkt, talloze pogingen zijn er gedaan. Maar telkens leek het nergens op. Totdat op een bepaald moment ‘het kwartje viel’ en we er, eigenlijk bij toeval, achterkwamen wat het geheim van het geluid was. We hebben toen de proef op de som genomen en onze eerste batch uitlaten geproduceerd. Als je meer over die eerste poging wilt zien, kijk naar onze YouTube-video over de Zen Mechanic DH-uitlaat:

Wij zijn zelf de grootste criticus ten aanzien van het resultaat. Alleen het perfecte geluid is goed genoeg. Elke uitlaat wordt nu opgebouwd rond het akoestisch ontwerp. Dit gebeurd met grote precisie en geduld. Het resultaat is een perfect klinkende Zen Mechanic DH-uitlaat!

Productie

Als basis worden goede kwaliteit after-market CD50-uitlaten gebruikt. Omdat elke uitlaat geheel met de hand wordt aangepast en alleen het beste goed genoeg is, maken wij de uitlaten batch gewijs. Ongeveer 6 uitlaten worden per keer geproduceerd. De uitlaten kosten €250,- per stuk (exclusief verzendkosten).
Hoewel de after-market uitlaten uiterst zorgvuldig worden open gemaakt en weer worden dichtgelast, blijft achteraf aan de achterzijde licht zichtbaar dat ze aangepast zijn. Gelukkig is dit op een onopvallende plek die niet in het zicht zit, maar het blijft dus wel zichtbaar.
Mocht u interesse hebben in een Zen Mechanic DH-uitlaat, laat u dan hieronder een bericht achter. Wij nemen dan contact met u op of u wellicht meekunt in de volgende batch!

Laatste stand van zaken

Helaas verdwenen de ‘donor’-uitlaten die we gebruikten als basis voor de Zen Mechanic-DH kort voor het produceren van de laatste batch (batch 4) van de markt. Hierdoor is het (hopelijk tijdelijk) niet mogelijk om een nieuwe batch te maken. We zijn in afwachting of we er nog aan kunnen komen, maar op dit moment ligt de productie stil.