Deze Honda CD50H werd in het voorjaar van 2020 aangeschaf. Als eerste werd de motor helemaal gerestaureerd en aangepast zodat de brommer als motor gekeurd kon worden. Toen eenmaal het motorkenteken binnen was, ben ik langzaam gaan kijken naar wat ik wilde doen met het uiterlijk. Een heel aantal onderdelen voor de originele Nederlandse uitvoering zijn behoorlijk schaars geworden. Dit was de belangrijkste reden om initieel te kiezen voor een ‘Aziatische’-look.

Toen ik echter zover was dat ik de Honda wilde gaan laten spuiten, kwam ik tot de conclusie dat ik Candy Red eigenlijk toch gewoon de mooiste kleur vind. Dit heeft mij het laatste zetje gegeven om toch maar voor de originele Nederlandse uitvoering te gaan.

Hekel punt bij restauraties is altijd: spuiten of poedercoaten? Poedercoaten is minder duur dan spuiten. Bovendien is het steviger. Echter, de puristen vinden poedercoaten minder mooi. Het wordt al snel te dik waardoor felsnaden minder zichtbaar zijn en het is erg lastig om de juiste kleur te krijgen. Ik had echter werk gezien van een poedercoat bedrijf in Hilversum, Hil-coating, waar ik erg van onder de indruk was. De dikte was perfect en ze bleken ook in staat om Candy Red te coaten. Als referentie heb ik een NOS koplamphuis naast hun werk gehouden en er was vrijwel geen verschil te zien. Het was voor mij overtuigend genoeg om het te proberen.

In deze video zie je het hele proces van uit elkaar halen, alles klaar maken voor de coater, alles terug krijgen en de montage. Uiteraard hangt onder deze Honda CD50H een Zen Mechanic DH!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *